הקשר בין חג הסוכות ובית המקדש הראשון בירושלים

מאת שלמה צזנה

היה זה יום חג בירושלים. ילדים התרוצצו בבגדים לבנים, הלווים ערכו כיוון אחרון של כלי הנגינה. החיילים והשומרים היו היחידים שנשארו דרוכים ומתוחים לקראת ההמונים שגדשו את העיר.

הזמן: חג סוכות לפני 3,000 שנה.
המקום: בהר המוריה, היכן שהיום כיפת הסלע, מאחורי הכותל המערבי.  
האירוע: חנוכת בית המקדש הראשון של בני ישראל.

מבנה המקדש החדש היה מרשים ביותר. הוא שידר עוצמה ובלט מכל עבר. שנים של הכנות, בניה מדוקדקת לפי התכנון של דוד המלך והנה, הרגע הגדול הגיע. שלמה המלך הכניס מאוצרות הממלכה למקדש, קיבץ את הזקנים, את ראשי השבטים ואת כל העם והכניס לתוך בית המקדש את ארון- הברית. זהו הארון בו היו רק שני לוחות אשר נתן ה' למשה בהר חורב. העדות היחידה בעולם לחריטה באבן אש אצבע האלוהים. הכוהנים מכניסים את כלי המקדש פנימה ואת הארון מניחים בדביר, שהוא קודש הקודשים. 

התיאור המרגש של אותו חג סוכות מרגש מופיע בתנ"ך בספר דברי הימים ב, פרק ה. הכתוב מציין במפורש כי חנוכת המקדש הראשון בירושלים התקיימה בחודש תשרי, במועד שבו נחוג חג הסוכות. חנוכת המקדש דווקא בחג הסוכות היא בעלת ערך סמלי רב: המועד שבו יושב העם בבית ארעי כדי לזכור את אי הנוחות של שנות הנדודים והייסורים בהעדר בית קבע. דווקא במועד זה, נחנך בית קבע לה', לחיזוק הברית בין העם לאלוהיו.

התנ"ך מספר גם על מה שארע 400 שנים אחרי הקמת בית המקדש הראשון: חורבנו של המקדש הראשון, שהוביל לגלות כמעט מוחלטת של היהודים לבבל. אחרי עשרות שנים של גלות, היהודים שבו לארצם ואחרי 70 שנה הוקם מחדש בית המקדש, זה היה בית המקדש השני. כך שגם הקמת בית המקדש השני מופיעה בתנ"ך. בית המקדש השני שופץ משמעותית על ידי הורדוס במאה הראשונה לפני הספירה ונהרס בידי הרומאים בשנת 70 לספירה. אלא שהתנ"ך מספר לנו רק עד ההקמה של בית המקדש השני במאה השישית לפני הספירה.

הפסוק האחרון בתנ"ך, בספר דברי הימים ב פרק ל"ו, כ"ג הוא "כה אמר כורש מלך פרס כל ממלכות הארץ נתן לי ה' אלהי השמים והוא פקד עלי לבנות בית בירושלם אשר ביהודה מי בכם מכל עמו ה' אלהיו עמו ויעל". הפסוק מדבר על ההיתר שהעניק כורש מלך פרס לאנשי יהודה שגורשו מירושלים לשוב לארצם ולבנות את בית מקדשם. פרס הייתה באותה תקופה מעצמה אזורית (מהודו ועד כוש) ושלטה בארץ ואכן, בזכות האישור, הגיעו עזרה ונחמיה, חידשו את ההתיישבות היהודית בירושלים והקימו את בית המקדש השני.

###

שלמה צזנה הוא מחבר הספר "ירושלים בתנ"ך 669" העוסק באזכורים של ירושלים בתנ"ך.

כתיבת תגובה